Sunday 15 February 2015

Cina boikot Petronas, bukti sabotaj negara

  • Dalam pada pengguna bangsa Melayu cuba memboikot produk syarikat berbangsa Cina sebagai protes kepada kedegilan peniaga dan pemborong berbangsa Cina yang enggan menurunkan harga barangan keperluan harian, kita terlepas pandang bahawa masyarakat Cina juga telah melancarkan boikot terhadap banyak produk Melayu.
  • Pelekat (sticker) berbahasa Cina yang memboikot Petronas ditampal di kebanyakan kenderaan khususnya dilekatkan pada tempat isi minyak (rujuk gambar). Wal hal Petronas sudah menurunkan harga minyak serendah mungkin berikutan kejatuhan pasaran minyak mentak dunia. 
  • Walaupun banyak pihak menyifatkan perbuatan itu sebagai sabotaj terhadap kerajaan namun pengguna berbangsa Cina tak kisah mengenainya. Sememangnya mereka mahu sabotaj dalam apa jua keadaan.
  • Ketika harga petrol tinggi, masyarakat Cina yang kerap melalak dari pagi hingga petang kerana tidak puashati dengan kenaikan itu. Pada masa yang sama peniaga dan pemborong yang majoritinya kaum Cina menaikan harga barangan keperluan harian naik secara serta merta.
  • Malangnya apabila harga minyak turun, peniaga dan pemborong bangsa Cina setakat ini masih enggan menurunkan harga barangan mereka walaupun semua peniaga dan pemborong Melayu sudah menurunkan harga masing-masing. Apa ertinya semua ini?
  • Kini bangsa Cina menambah lagi kempen anti Melayu dengan memboikot stesen Petronas. Tinjauan juga mendapati kebanyakan pemilik kenderaan berbangsa Cina memilih Shell dan Petron sebagai tempat mengisi minyak sebagai tanda memprotes kerajaan yang ditadbir pemimpin Melayu.
  • Terdahulu mereka amat kecewa kerana sokongan 100 peratus mereka terhadap DAP dalam PRU13 masih belum cukup kuat untuk merampas Putrajaya dari tangan pemimpin Melayu UMNO. Justeru itu mereka meraung siang dan malam mendakwa Malaysia milik Pakatan Rakyat kerana mereka dikatakan sudah menang 52 peratus undi popular yang tidak pernah diamalkan di negara ini.
  • Mereka menggunakan undang-undang rimba untuk mengisytiharkan kemenangan mereka dalam PRU13 menerusi majlis makan malam dan ceramah tertutup di kelab2 Cina yang menggunakan Bahasa tidak difahami oleh orang Melayu.
  • Kini sebagai membalas pemboikotan Melayu terhadap produk syarikat Cina, masyarakat pendatang itu mula melancarkan kempen yang sama terhadap produk buatan syarikat Melayu, enggan beli roti gardenia, enggan makan di restoran dan warong Melayu, malah enggan shopping di pasaraya seperti Mydin.
  • Bangsa Melayu sedar dengan pemboikotan itu dan tidak panik dengan situasi itu. Apabila harga barangan mahal, pengguna dan peruncit Melayu berpakat untuk memboikotnya. Contohnya di Pasar borong Selayang pada hari minggu yang lalu, harga ayam didapati dijual pada harga rm7 sekilo.
  • Oleh kerana harga itu masih tinggi ekoran kedegilan pemborong dan penternak berbangsa Cina, pengguna dan peruncit Melayu memboikot ayam di pasar berkenaan dan strategi itu menjadi.  Ayam banyak tak habis jual seperti kebiasaan hari minggu.
  • Penternak mula mengeluh ayam yang tak terjual makin banyak. Mereka mula rasa tak tahan menanggung harga dedak yang mahal. Gabungan Rakyat Prihatin (GRP) mengucapkan syabas kepada mereka yang memboikot pemborong ayam. Teruskan memboikot sehingga mereka menurunkan harga ayam pada kadar yang berpatutan. - GRP

1 comment:

  1. Petronas milik orang melayu, bukan orang Malaysia?

    ReplyDelete